zaterdag 7 april 2012

Vogue against Pro-Ana


Gister zat ik lekker voor de buis naar RTL boulevard te kijken. De welbekende Fiona (Fashionreporter) kondigde aan dat de Italiaanse Franca Sozzani een speech hield over het zelfbeeld van vrouwen en vroeg zich af waar al die vrouwen waren gebleven met een echt vrouwelijk lichaam. Ook word er binnenkort een vergadering gehouden met de Voguecrew om een petitie te beginnen tegen Pro-Ana sites. In mijn ogen klonk dat een tikkeltje raar. Vogue is een prachtig blad, maar het blijft een modeblad en naar mijn weten komen er modebladen nou eenmaal vrouwen voor waar je je echt bij af begint te vragen hoe lang ze nog te leven hebben, of dat nou komt omdat ze verhongeren of omdat ze omwaaien.

Wat is Pro-Ana?
Je hoort de term steeds vaker in de media voorbij waaien, maar wat houd het nou precies in? Het is een afkorting voor 'Vóór Anorexia'. Het is vroeger in de jaren '80 ergens ontstaan, mensen voerde het uit als kunst vorm. Tegenwoordig zijn het echter wat jongere meiden die een negatief zelfbeeld hebben. Op deze sites vinden zij de inspiratie om af te vallen en om bij elkaar steun te vinden. Schrik niet over de inhoud van de site, het is soms best heftig. Er staan brieven van de denkbeeldige 'Ana' die jou persoonlijk aanspreekt op je overtollige vet en verteld je dat je een mislukkeling bent. Het enige wat jou nog een waardig mens kan maken is afvallen. Ook zijn de site overladen met skelletjes en lijken die de meisjes gebruiken als inspiratie, 'thinspiration'. Tabellen met calorieën en tips om nog meer af te vallen zijn ook overal te vinden.

Pro-Ana en Anorexia/bolumia
Toch verbaas ik mij erover hoe mensen tegenover Pro-Ana sites staan. Natuurlijk is het ziekelijk, maar voor de meisjes is het ook een manier van een sociale bezigheid. Ze worden meestal niet begrepen en voelen zich alleen. Via deze sites komen ze in contact met andere meisjes die weten wat ze doormaken.
Ik heb het idee dat er word gedacht dat als je jong bent en onzeker en je komt op zo'n site terecht, heb je anorexia. Absolute onzin! Anorexia gaat eigenlijk helemaal niet over afvallen!
Klinkt heel raar, maar deze meisjes focussen zich op een doel, zodat ze alleen in hun wereldje kunnen zijn en niet meer bezig zijn met de enge wereld om hun heen. Door de honger denk je alleen maar aan eten en niet aan al je problemen. Ken jij dus iemand die problemen heeft met eten? Luister dan een keertje naar haar en vraag hoe het met haar gaat. Een luisterend oor kan een wereld van verschil zijn. 
Daarmee wil ik nog niet zeggen dat Pro-Ana sites niet gevaarlijk zijn. De meisjes die hier wel gevoelig voor zijn zullen de tips en foto's namelijk gaan gebruiken!

Vogue en Pro-Ana
Kan een petitie helpen om anorexia te voorkomen? Absoluut niet. Anorexia zal blijven bestaan met of zonder sites. Wel zal de stimulans iets weggaan. Maarja Vogue, als jullie dunne modellen blijven aannemen, zal het beeld van 'normaal' toch hetzelfde blijven. Doelloos? In mijn ogen zeker, behalve dat ze een positiever beeld van zichzelf proberen te creëren. Marketing, that's what it's al about, right?


Hebben jullie ooit wel eens op een Pro-Ana site gekeken? Of kennen jullie misschien mensen die met deze ziekte te kampen hebben? Laat het even weten, want wij zijn benieuwd!

X Ruby


1 opmerking:

  1. Ja ik kijk regelmatig op die sites, en jullie hebben gelijk, voor sommige is het een doel, voor mij is het absolute controle. Maar het kan ook met mijn depressie, OCD of automulitatie te maken hebben, dat weet ik niet precies... Wel een goed artiekel trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen