donderdag 5 april 2012

Knowledge // Abracadabra


Lekker, pasta voor het avondeten. Ik kijk op de achterkant van de saus om te kijken wat er nou eigenlijk inzit. Ja... Eigenlijk schiet je er niets mee op. En wie wel? De ingrediĆ«ntenlijst ziet eruit als een scheikundige formule en je moet minstens een universitaire opleiding hebben gedaan voordat je weet wat er in je voedsel zit. Maar iedereen weet, als een ingrediĆ«nt schuilt achter een E-nummer, is het Bad news. 

E- nummers zijn producten die goedgekeurd zijn door de EU. Ze worden echter over de gehele wereld gebruikt. De E-nummers worden vooral gebruikt voor conserveringsmiddelen, kleurstoffen en smaakversterkers. Lekker gezond zou je denken? Stikt het product van de E-nummers, dan weet je dat  er veel troep in zit. En dat is niet altijd goed voor bijvoorbeeld je huid. En eet je geen vlees? Dan is het ook altijd aan te raden om je product even extra te checken want vaak bevatten ze delen van dieren.
Op deze website kun je mooi even checken wat voor e-nummers er nou allemaal bestaan. Van een paar draaide mijn maag letterlijk, die heb ik hieronder neergezet.

E904- Uitscheidingsproduct van luizen, of terwijl hun poep/plas. Het bevat geen luizen.
E102- Dit zijn wel luizen, die ze gelukkig voor ons gedroogd hebben. Zit meestal in je heerlijke zak M&M's!
E542- Beendermeel (ew!), gemaakt uit botten van slachtdieren.
913- Een vette vloeistof uit de wol van een schaap, dit gebruikt hij om zijn wol waterafstotend te maken. Lekker!
1000- Rundergal. Als je heel veel over hebt gegeven, krijg je op een gegeven moment gal naar boven, vreselijk smerig! Dat spul, maar dan van een rund, zit in jouw eten.
920-21 - Een product uit Paarden/mensen/ koeien/varkens haar...



BBC heeft met de gastromoniejournalist (Never heard of it) Stefan Gates een driedelige documentaire over de welbekende E-nummers gemaakt. Hij gaat in An Edible Adventure opzoek naar de gevolgen van deze voedingsstoffen, want zijn ze wel zo slecht voor je als dat wij denken? Super interessant dus en zeker de moeite waard om naar te kijken!
Ik heb me rot gezocht op internet, maar ik kon helaas de volledige documentaire niet vinden. Hieronder heb ik wel een klein fragment van deze documentaire, zodra ik de hele serie vind, volgt er een update!






X Ruby!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten